Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 3

Emosjoner

1. Hva mener vi mest presist med begrepet «dynamiske prosesser»?
2. Hva menes med begrepet «emosjoner»?
3. Med «affektrevolusjonen» mener vi
4. Emosjoner i organisasjonslivet er først og fremst
5. Tanke og følelse er
6. Personer med hjerneskade hvor forbindelsen mellom høyere tankeprosesser og emosjonelle tilstander brytes, har
7. Grunnleggende affektive tilstander uten innslag av kognitive fortolkninger kalles i klassisk emosjonsteori for
8. «Følelseshjulet» er en modell som
9. Teorien som ligger til grunn for «følelseshjulet», består av to uavhengige grunndimensjoner. Disse to grunndimensjonene er
10. Når en er utkjørt og apatisk, kan dette beskrives som et produkt av
11. Hva er de skarpeste motpolene mellom følgende følelsestilstander?
12. I en intervjusituasjon opptrådte en kandidat utpreget avslappet og rolig. Hvor på følelseshjulet vil du plassere denne personen?
13. En begrensning ved teorien om følelseshjulet er at den ikke beskriver
14. ___________er den situasjonsbestemte sammenhengen en følelse forekommer i.
15. En svakhet ved tradisjonelle teorier om emosjoner i organisasjonspsykologi er
16. Et viktig nytt perspektiv i synet på emosjoner i organisasjoner er
17. _______________ er atferd rettet mot å hjelpe, støtte og glede andre.
18. Når den emosjonelle stemningen på jobben er god, kalles dette for
19. Når folk er villige til å arbeide utover det som forlanges på jobben, er dette uttrykk for
20. _____________ er handlinger som er utført uten ytre styring, og som ikke er påkrevd i en aktuell situasjon.
21. Hva er IKKE et eksempel på spontanatferd i organisasjoner?
22. Kreativ problemløsning
23. _________ er en ekstremt positiv og prestasjonsbefordrende tilstand.
24. Den ene grunnbetingelsen som fører til flyttilstander, har med kompetanse å gjøre. Den andre har med _________ å gjøre
25. Hva er den gunstigste betingelsen for å oppnå flyttilstand?
26. En svakhet ved flytteorien er at den
27. Hvilken tilstand fører ifølge flytteorien høy utfordring og lav kompetanse til?
28. Hvilken tilstand fører ifølge flytteorien høy kompetanse og lav utfordring til?
29. Hva må ifølge flytteorien lederen gjøre for å øke sannsynligheten for at medarbeidere skal finne sin flytsone?
30. Et viktig område som ikke dekkes av flytteorien, er
31. ____________er en persons tilbøyelighet til å tilskrive en person positive egenskaper.
32. Medarbeidere som ofte kommer med konstruktive forslag til forbedringer, er ofte
33. _________er en generell og stabil legning til å vise negative følelser og dårlig humør.
34. Personer med positiv emosjonell legning karakteriseres av
35. _________er støtte og stimulans fra sosiale omgivelser.
36. Hva er den viktigste faren ved at personer med positiv emosjonell legning gjennomgående får gunstigere vurderinger fra leder?
37. Den viktigste begrensningen ved tesen om betydningen av positive emosjoner i arbeidslivet er at man undervurderer at
38. Forskjellen på «angst» og «frykt» er at
39. Angst kan virke særlig hemmende på
40. ________er en forbigående, ubehagelig følelse knyttet til forhold i foreliggende situasjon.
41. Å ta telefon samtidig som man skrive er en e-post er et eksempel på
42. Depressiv tilstand kan noen ganger være en fordel ved at den fører til
43. En person som har i oppgave å kritisere og komme med motargumenter, kalles for
44. Hvor mange mener vanligvis at de er bedre enn gjennomsnittet?
45. Hvem klarer seg dårligst når problemet må reformuleres og nye løsninger må finnes?
46. Hva kalles normer for hva som er akseptable følelsestilstander?
47. Bevisst tilpasning av emosjonell atferd kalles
48. Når det er balanse mellom virkelige og forventede emosjoner, kalles dette for
49. Aktiv tilpasning av emosjoner til forventninger om emosjonelle uttrykk kalles
50. Opprinnelig urealistiske forestillinger som likevel kan virke mobiliserende og gi positive utfall, kalles for
51. ______________betyr sterkt spenningsforhold mellom naturlig og påkrevd følelse.
52. En strategi for å løse opp disharmoni mellom opplevde og forventede følelser kalles for
53. Depersonalisering markerer seg først og fremst ved
54. Hva kan være en god strategi for å dempe belastninger ved emosjonelt arbeid?
55. _____________ er en prosess hvor emosjoner overføres til andre i organisasjonen.
56. Forskning viser at emosjoner kan smitte fra
57. Hva er det beste eksemplet på emosjonell intelligens?
58. En leder med høy emosjonell intelligens
59. Påstanden om at emosjonell intelligens er dobbelt så viktig som kognitive evner i arbeidslivet generelt
60. Påstanden om at emosjonell intelligens har positive funksjoner i emosjonelt arbeidskrevende jobber