Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 11

Organisasjonskultur og organisasjonsendringer

1. Hva kalles kvaliteten på det sosiale og følelsesmessige samspillet mellom medlemmene i en organisasjon?
2. Verdibegrepet kan BEST beskrives på
3. Verdier beskrives BEST som
4. Hva er hovedtanken bak begrepet «skjulte verdier»?
5. ___________ er verdier som er lette å formulere, og som det på overflaten er stor enighet om.
6. Overflatiske verdier som det relativt sett er lettere å endre, kalles for
7. Godt forankrete verdier som relativt sett er vanskeligere å endre, kalles for
8. Hvilke verdier er involvert i spørsmålet om dødsstraff?
9. Eksempler på mål og idealer som det på overflaten er stor enighet om, er likhet og rettferdighet. Hvilken type verdier snakker vi om her?
10. Hvilke verdier er lite manifeste, men har ofte en lang utviklingshistorie?
11. Rokeach skiller mellom fire ulike hovedfunksjoner som verdier har. Hvilken av de følgende er IKKE blant disse?
12. __________ er et system hvor verdier er ordnet etter relativ betydning.
13. Ytre jobbverdier har sammenheng med
14. Følgende er eksempel på indre jobbverdier:
15. Et sett av verdier som er ordnet i organiserte relasjoner, kalles
16. Når vi snakker om grunnleggende verdier og antakelser knyttet til virkelighetsforståelse og måter å gjøre ting på, dreier dette seg om
17. Den VIKTIGSTE forskjellen mellom organisasjonsklima og organisasjonskultur er
18. Å behandle sykehuspasienter som «hele mennesker» er uttrykk for den kjerneverdien vi kaller for
19. Hvilket av alternativene under er ifølge organisasjonspsykologisk teori det BESTE eksemplet på en grunnleggende dimensjon ved organisasjonskultur?
20. Når vi i organisasjonsfag snakker om verdier som en kollektiv størrelse, er vi opptatt av
21. J. Martin er en organisasjonsforsker som hevder at fire kjerneverdier i organisasjonskultur er spesielt viktige. Hvilket av de følgende alternativene er IKKE blant disse?
22. Når verdier og antakelser ikke er dypt forankret, åpner dette for
23. I de fleste organisasjoner lever flere mindre kulturer sitt eget liv. Disse kalles for
24. Når kulturen gir standarder og kriterier for handling, kalles dette for
25. En viktig funksjon ved kultur er å eliminere usikkerhet. Da snakker vi om
26. Når vi snakker om «sterk kultur», handler dette om
27. God kundebehandling er et eksempel på den kulturfunksjonen som kalles
28. Subkulturer forekommer
29. Hva er de mest sentrale generelle funksjonene til organisasjonskultur?
30. Hva kan sies å være en viktig dysfunksjon ved sterk kultur?
31. Hva er en typisk feilkilde ved seleksjon til organisasjoner?
32. Hva menes med resiprok sosialisering?
33. Den som mottar opplæring fra en mentor, kalles en
34. Siste trinnet i en typisk veiledningsprosess kaller man gjerne for
35. Hvilken funksjon har «helter» i formidlingen av kultur?
36. Tilpasning til endrete skatteregler er en type endring som kan kalles for
37. ___________ er en type endringsmodell der endring betraktes som et resultat av dynamikken mellom motstridende krefter.
38. Fase tre i omstillingskurvemodellen for endring kalles for
39. Første fase i omstillingskurvemodellen kalles for
40. Når man har erkjent vanskelighetene og begynner å arbeide fremover, kalles dette i omstillingskurvemodellen for
41. En konkurransesituasjon med raske endringer hvor det er vanskelig å holde på etablerte konkurransefordeler, kalles for
42. Når en bedrift er engasjert i å forstå noe som er nytt, uventet eller forvirrende, kalles dette i kognitiv organisasjonspsykologi for
43. Når organisasjonen selv skaper den situasjonen de forsøker å forstå, kalles dette i kognitiv organisasjonspsykologi for
44. Nedbemanning er et eksempel på
45. Tilpasning til en fremtidig situasjon med nye, sterke miljøavgifter er et eksempel på
46. Tilpasning til en situasjon med sterkt reduserte oljepriser kaller særlig på
47. Tilpasning til en tenkt fremtidig situasjon hvor solcelle-energi er dominerende, kaller på
48. __________ refererer til verdier og antakelser som er dypt forankret og konsekvent håndhevet.
49. Plutselige utskiftninger av nøkkelpersonell er gjerne intense opplevelser som kan være egnet til å
50. Hvilket av punktene under beskriver BEST subkultur?
51. Hva er den RIKTIGSTE beskrivelsen av hovedfunksjoner ved organisasjonskultur?
52. Hva kalles den funksjonen som har å gjøre med å skape fellesskap, samhold og felles oppfatninger?
53. Organisasjonsforskeren E. Schein nevner flere faktorer som er viktige for utviklingen av organisasjonskultur. Hvilken av følgende faktorer inngår IKKE blant disse hovedfaktorene?
54. Hvordan holdes organisasjonskulturen best ved like?
55. ___________ er en prosess hvor medarbeidere tilpasses / tilpasser seg organisasjonens normer, verdier og antakelser.
56. Et aktivt lærlingforhold mellom mentor og adept betegnes ofte som
57. Alle punktene under er viktige i formidling av organisasjonskultur, unntatt
58. Personer som overfører kultur ved å personifisere organisasjonens verdier, blir gjerne rollemodeller og bedriftens ansikt utad. De kalles i organisasjonspsykologisk teori gjerne for
59. Hvilke betingelser øker sjansene MEST for kulturendringer i en organisasjon?
60. ________ refererer til en kultur på siden av hovedkulturen.
61. Organisasjonspsykologisk forskning viser at de organisasjonene som er mest mottakelige for forandringer, gjerne er
62. Organisasjonsforskeren O. Hellesøy nevner flere ulike tolkningsrammer som er viktige for å forstå organisasjoner med særlig tanke på organisasjonsendring. Hvilken av følgende inngår IKKE blant disse tolkningsrammene?
63. Organisasjonsendringer handler (først og fremst) om endringer i
64. I den såkalte omstillingskurven for organisasjonsendring basert på en modell utviklet av D.T. Jaffee og T.D. Jick, beskrives et reaksjonsmønster som inndeles i fire faser i følgende rekkefølge:
65. Proaktiv adaptasjon handler om
66. I en teknologibedrift møtte man utfordringene fra en ny og farlig konkurrent ved å legge ned flere produksjonslinjer og fokusere på det produktet som solgte best. Dette kan sies å være en endring som har å gjøre med
67. Driveren bak proaktiv innovasjon er gjerne
68. Når bedriften møter omgivelsene sine med sitt eget «dataformat» og tolker begivenhetene deretter, kalles dette for
69. Motstand mot endring i en organisasjon har mange signaler. Hvilket av de følgende er IKKE blant dem som ligger høyest på denne listen?
70. Listen over årsaker til motstand mot forandringer er lang, men ifølge oppstillingen til D.L. Conner er følgende IKKE på listen over de mest fremtredende, spesifikke faktorene:
71. Flere organisasjonsbetingelser peker seg ut som særlig viktige for kreativ utfoldelse i organisasjonslivet. Følgende er IKKE blant de mest fremtredende i denne sammenheng:
72. ___________ er en metode hvor man skaper en idékonflikt for å få et nytt perspektiv på problemet.
73. Det viktigste prinsippet i brainstorming er
74. ___________ er ledelse basert på visjon knyttet til verdier.
75. Etikk er en kode av moralbegreper som