Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 8

Læring

1. Kompetanse i form av humankapital i organisasjoner blir en stadig viktigere konkurranseressurs. Med humankapital menes
2. Tanken om at yrkesopplæring ikke skjer en gang for alle, men foregår gjennom hele yrkeskarrieren, kalles
3. __________er bestrebelse på å skape, forvalte og ta vare på kunnskap som organisasjonen erverver.
4. I modellen som kalles «læringsløken», tenker vi oss at læring går fra
5. Følgende er IKKE med i modellen som i boken kalles for «læringsløken»:
6. Den enkleste formen for læring i modellen som i boken kalles for «læringsløken», er
7. Hva er den mest passive formen for læring i modellen som i boken kalles for «læringsløken»?
8. Hvilket punkt under er IKKE en del av definisjonen av læring?
9. Det betingete stimulus i klassisk betinging fungerer som
10. Hvilket uttrykk under hører ikke med i definisjonen av læring?
11. I et læringseksperiment av markedspsykologen Robert Feinberg viste det seg at et kredittkortemblem innenfor deltakernes synsfelt førte til at deltakerne var villige til å betale mer for forskjellige varer enn de som ikke ble eksponert for kredittkortemblemet. Fra disse resultatene kan vi konkludere at kredittkortemblemet fungerte som
12. Når en responsutløsende effekt av en betinget stimulus forplanter seg videre til andre liknende stimuli, kalles dette for
13. Når stimulusområdet som utløser en respons, blir innsnevret, kalles det for
14. Når det ubetingete stimulus gjentatte ganger ikke ledsages av det betingete stimulus, blir den betingete responsen etter hvert borte. Dette kalles for ekstinksjon og fører til at
15. Hvilket av alternativene under er det BESTE eksemplet på operant læring?
16. ____________ er bakgrunnsfaktorer som styrer atferd i bestemte retninger.
17. Hva er likheten mellom negativ forsterkning og straff?
18. En av sjefene dine opptrer ofte på en arrogant og ubehagelig måte overfor deg. Du tar mot til deg og sier fra, og dette fører til at sjefen umiddelbart endrer sin atferd til å bli positiv. Du blir lettet, og ubehaget du har opplevd, forsvinner. Dette øker sannsynligheten for at du bruker samme handlingsmåte i liknende situasjoner. Dette er et eksempel på operant læring gjennom
19. Holdepunkter for ønsket og uønsket atferd kalles i operant læringsteori for
20. Som leder er du blitt bekymret for at bruken av bedriftens datamaskiner til helt private formål har glidd ut. Du bestemmer deg for å forsøke å endre problematferden ved å fjerne betingelsene som forsterker denne atferden. Den læringsmekanismen du nå benytter deg av, kalles for
21. Straff kan virke reduserende på uønsket atferd, men er beheftet med en del viktige komplikasjoner. Følgende er ikke blant disse viktige komplikasjonene:
22. Når du må betale mer i helseforsikring dersom du ikke klarer å holde vekten din, er dette et eksempel på
23. Hva er en teknisk svakhet ved å bruke straff som virkemiddel for endring?
24. Psykologisk forskning viser generelt at ved ønsket atferdsendring
25. En ______________ er kjennetegn med forutsigelsesverdi.
26. En grunnbetingelse for å lære av erfaring er at
27. En grunn til at det har vært vanskelig å vise at ledererfaring fører til økt ledereffektivitet, er at
28. Når ledere ikke følger grunnregler for hva som er god ledelse, kalles dette for
29. Når vi snakker om selvkontroll i forbindelse med læring, dreier dette seg om
30. Hva menes med «mestringstro»?
31. Med «selvforsterkning» menes at
32. Den VIKTIGSTE forskjellen mellom kognitiv læring og operant betingingslæring er at
33. Det mest typiske eksemplet på en kategori kalles i kognitiv teori for
34. Forskjellen på skjema og skript er at
35. Når vi forstår et arbeidsrom som et kontor, er dette et eksempel på
36. Hvordan man bør oppføre seg i en begravelse, er et eksempel på
37. Beskrivelser av det typiske handlingsforløpet på et «møte» er eksempel på et
38. Grunnenhetene i kognitiv læringspsykologi skjema og skript er på samme tid
39. Når en bedrift som har gått bra, ikke klarer å fornye seg, kalles dette gjerne for
40. Hukommelse som kan uttrykkes i ord, kalles på fagspråket
41. Hukommelse som viser seg i handlinger og operasjoner, kalles for
42. Den sentrale enheten i ACT-R modellen for læring kalles for
43. Teorien om utvikling av ekspertise beskriver ulike stadier. Følgende er IKKE ett av disse stadiene:
44. Forskning har vist at det tar ___________ å utvikle profesjonell ekspertise.
45. En vesentlig begrensning ved ekspertise er at man
46. Eksperter kan falle i den fellen som kalles for
47. Hva er den viktigste forskjellen mellom et positivt selvbilde og høy subjektiv mestringsevne?
48. Subjektiv mestringsevne kan sies å påvirke læring på forskjellige måter. Hvilket av punktene under inngår IKKE i disse?
49. Hva er den mest PRESISE beskrivelsen av forholdet mellom erfaring og læring?
50. Det fundamentale utgangspunktet for sosial-kognitiv læring er
51. De som mest sannsynlig fungerer som modeller, er
52. Læring som foregår på eget initiativ, kalles i sosial læringsteori for
53. En rekke viktige betingelser må oppfylles for at observasjonslæring skal skje på en effektiv måte. Hvilken av de følgende inngår IKKE blant disse?
54. ____________betyr at en erfaren kollega veileder mindre erfarne medarbeidere.
55. Forskning viser at
56. Hva menes med praksisfellesskap (communities of practice)?
57. I tillegg til læring er også ___________siktemål for praksisfellesskap.
58. Læring som er uløselig knyttet til den situasjonen læring foregår i, kalles for
59. Med «legitim perifer deltakelse» menes
60. Med organisasjonslæring mener vi
61. Ifølge Argyris og Schøns teori om organisasjonslæring vil det å stille spørsmål ved grunnpremissene ved jobben være et eksempel på
62. Dersom man begynner å tenke på sin argeste konkurrent som en mulig alliansepartner, er dette et eksempel på
63. ___________ refererer til organisasjonspraksis som domineres av dobbelkretslæring.
64. Følgende element er IKKE et element i modell 1:
65. Modellen om den adaptive læringssyklusen er knyttet til begrepet om organisasjonen som
66. __________ er effekter som skyldes måten en gruppe er organisert på, utover summen av enkeltindividenes bidrag.
67. Hvilket av de følgende karakteristika inngår ikke blant de som Senge nevner i sin modell for lærende organisasjoner?
68. James March har utviklet en teori om organisasjonslæring basert på to typer læring som kalles for «utnyttingslæring» og «utforskningslæring». Utforskningslæring kommer nærmest det som kalles for
69. Når mislykket utforskningslæring fører til ytterligere satsing på utforskningslæring, kalles dette for
70. 70. Når utnyttingslæring fører til tidlig suksess, som i neste omgang hindrer nødvendig omstilling, kalles dette gjerne for
71. Sveitsiske klokkeprodusenter hadde i sine velmaktsdager ca. 80 % av verdensmarkedet, men klarte ikke å følge opp utviklingen til digitalur. Dette kalles for
72. Hva er den VIKTIGSTE årsaken til at det er så betydningsfullt for organisasjonen å ta vare på såkalt taus kunnskap?
73. Et ideologisk hovedankepunkt som har vært rettet mot de nye begrepene om organisasjonslæring og kunnskapsledelse, er at
74. Når man går fra taus kunnskap til taus kunnskap, kalles dette for
75. Når man går fra taus kunnskap til eksplisitt kunnskap, kalles dette for
76. Når man går fra eksplisitt kunnskap til internalisering, kalles dette for
77. Når man går fra eksplisitt kunnskap til eksplisitt kunnskap, kalles dette for