Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 12

Kommunikasjon

1. Hvilket blant følgende alternativer er den mest presise definisjonen av kommunikasjon?
2. Hva menes med kommunikativ kompetanse?
3. Forskning av H. Mintzberg viser at ledere bruker opptil ____ prosent av sin arbeidstid til skriftlig og muntlig kommunikasjon
4. Det er to oppfatninger av kommunikasjon. Den ene legger vekt på utveksling av informasjon. Den andre understreker også betydningen av
5. Når man velger å ikke svare på en e-post, er dette
6. Å forstå kommunikasjon som en samhandlingsprosess er typisk for
7. ________________ legger spesiell vekt på å forstå meningen med aktivitetene i organisasjonen.
8. 8. Den kommunikasjonsteorien som fremkrever betydningen av å se seg selv som en del av felleskapet kalles
9. Det synet som er spesielt opptatt av feil og fordreininger i kommunikasjonsprosessen, kalles
10. Fokus på organisasjonskultur og dens ritualer og symboler i kommunikasjonsprosessen er utpreget innenfor
11. En informasjonsteoretisk modell fremstiller kommunikasjon som
12. Med utgangspunkt i psykologi forutsetter kommunikasjonsprosessen at
13. Hva ligger mellom sender og mottaker i en informasjonsteoretisk modell?
14. Når vi går nærmere inn på kommunikasjonsprosessen, er det naturlig å stille følgende spørsmål, UNNTATT:
15. __________handler om hva en person har til hensikt å formidle til en annen person.
16. Hva kalles prosessen på mottakersiden i kommunikasjonsprosessen?
17. Hva er den beste generelle definisjonen på kommunikasjonskanal?
18. Innholdsnivået i kommunikasjon dreier seg om hva-spørsmålet. Relasjonsnivået dreier seg om
19. Når vi sier «kan du vennligst lukke døren» i stedet for «lukk døren», hvilket nivå i kommunikasjonsprossen befinner vi oss på da?
20. Hva kalles med et generelt begrep det som kan forstyrre overføringen og forståelsen av et budskap?
21. Kan e-post kalles for en kommunikasjonskanal?
22. Hvilket av de følgende alternativene er det dårligste eksemplet på en kommunikasjonskanal?
23. Når budskapet når frem til mottakeren, kalles dette for
24. Alle forhold som kan være med på å forstyrre formidlingen av budskapet, kalles for
25. Den prosessen som bekrefter at et budskap er mottatt og forstått, kalles i kommunikasjonsteori for
26. Hvilket av de følgende punktene illustrerer BEST høy informasjonsfylde i kommunikasjon?
27. Hvilket av de følgende punktene illustrerer DÅRLIGST høy informasjonsfylde i kommunikasjon?
28. ___________betyr overskridelse av mottakers kapasitet til å motta informasjon.
29. Forskning viser at ___________ prosent av all elektronisk post, selv mellom profesjonelle, er av emosjonell, usaklig karakter.
30. _________ er et følelsesladet, provoserende budskap.
31. Intranett er et eksempel på
32. Utsagnet «du kan ikke ikke-kommunisere»
33. Hva menes med inkongruent formidling?
34. «Venteleken» betyr at en person
35. Paraspråk er et eksempel på
36. T-skjorte med bedriftslogo på kalles
37. Når vi kommuniserer ved hjelp av variasjoner i tonehøyde, volum og tempo, kalles dette for
38. Bougon et al. har utviklet en systematisk klassifikasjon av ikke-verbal kommunikasjon. Hvilket av følgende inngår IKKE i denne klassifikasjonen?
39. Kan blikkontakt spille noen rolle for om man får jobben etter et intervju?
40. I et jobbintervju opptrer søker som blid, interessert og åpen. Hva tror du blir det sannsynlige utfallet for denne personen? Vedkommende
41. Hvilket av følgende eksempler er IKKE en uttalt nyttefunksjon ved ikke-verbal kommunikasjon?
42. Når man himler med øynene uten å si noe, hvilken ikke-verbal kommunikasjonsfunksjon er dette et eksempel på?
43. Når man nikker og rister på hodet, hvilken ikke-verbal kommunikasjonsform er dette et eksempel på?
44. Alle punktene under er viktige funksjoner ved kommunikasjon i organisasjoner, UNNTATT
45. Nedoverkommunikasjon betyr at man
46. ___________ (MUM-effekten) betyr motstand mot å fortelle dårlige nyheter.
47. Når man sier «kan vi jobbe sammen om dette?», er det et uttrykk for
48. Hvilke forhold bør ledere være spesielt oppmerksomme på ved oppoverkommunikasjon?
49. Hva er hovedtanken bak spesialstillingen "grensekrysser"?
50. I tillegg til formelle og uformelle nettverk i organisasjonen må man også regne med
51. En person som blant annet har i oppgave å formidle informasjon til dem som er de viktigste mottakerne, kalles i kommunikasjonsteori for
52. __________ refererer generelt til spontan, improvisert formidling av informasjon utenom de offisielle kanalene.
53. Med formell informasjon menes i kommunikasjonsteori
54. ___________ betyr nettverk for oppgaveorientert formidling etter opptrukne autoritetslinjer.
55. Med «skjulte nettverk» menes
56. En type uoffisiell informasjon som kan være av verdi for en organisasjon, kalles for
57. I enhver organisasjon er det regler for hva som er lov og ikke lov å si. Dette kalles i kommunikasjonsteori for
58. Hvilke situasjoner i en organisasjon vil spesielt egne seg for bruk av tillitsnettverk?
59. Grupperinger som kommuniserer delikat informasjon i forbindelse med uoverensstemmelser, konflikter og kriser, kalles for
60. Når personer finner sammen i uformelle konstellasjoner fordi de har felles interesser og kan utfylle hverandre godt når det oppstår problemer, kalles dette for
61. Hvilket av de følgende punktene er IKKE et eksempel på et sentralisert nettverk i kommunikasjon?
62. Hvilket av de følgende punktene er IKKE et eksempel på et desentralisert nettverk i kommunikasjon?
63. Nettverksformen der informasjon går gjennom et sentralt medlem av gruppen, kalles for
64. Hvilken gruppeform vil virke best under kriseberedskap?
65. Forskning omkring kommunikasjonsmønstre og gruppeytelser viser at
66. Forskning omkring kommunikasjonsmønstre og gruppeytelser viser at
67. 67 . ____________ betyr alle forhold som hindrer effektiv kommunikasjon.
68. Det å formidle to motstridende budskap samtidig er et eksempel på det som i kommunikasjonsteori kalles for
69. Som mottakere av et budskap er vi utvelgende og retter oppmerksomheten mot bestemte ting. Dette kalles for
70. Ineffektiv kommunikasjon kan skyldes at vi benytter forsvarsmekanismer. Hvilket av alternativene under er IKKE et eksempel på en forsvarsmekanisme?
71. Med projeksjon under kommunikasjon menes
72. __________ betyr uvillighet til å snakke om visse tema.
73. Det å spre historier som idylliserer faktiske realiteter, kalles i kommunikasjonsteori for
74. Det finnes en rekke hovedmekanismer for å bedre kommunikasjon i organisasjoner. Hvilken av de følgende er den MINST fremtredende i denne sammenheng?
75. Hva er hovedfunksjonen bak aktiv lytting?
76. Hvilke tiltak gir ifølge kommunikasjonsteori den beste gevinst for god kommunikasjon?