Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Kapittel 13

Innflytelse, påvirkning og makt

1. Hva går sosial bytteteori ut på?
2. Utgangspunktet for prinsipal agentteori er en konfliktsituasjon. Utgangspunktet for sosial bytteteori er
3. Prinsipal agentteori handler om samordning av interesser i situasjoner mellom en oppdragsgiver (prinsipal) og en oppdragstaker (agent) som begge styres av
4. Prinsipal agentteori handler om samordning av interesser i situasjoner mellom en oppdragsgiver (prinsipal) og en oppdragstaker (agent) hvor de to har
5. Teorier av prinsipal agent-typen favoriserer gjerne
6. Sosial bytteteori anvendt på organisasjoner favoriserer
7. Ideologisk orientert samfunnsvitenskapelig administrasjonsteori favoriserer gjerne
8. Når vi snakker om sosial innflytelse, kan dette BEST forstås som forsøk på å
9. Å oppnå innflytelse handler om
10. Hvem er objekt for innflytelse?
11. Påvirkning skiller seg fra innflytelse først og fremst ved at det også dreier seg om
12. I tillegg til innflytelse og påvirkning dreier makt seg også om å
13. Styrkegrad i innflytelsesaktivitet på «subjektsiden» kan beskrives som______________
14. Styrkegrad i innflytelsesaktivitet på «objektsiden» dreier seg om
15. I innflytelsesmatrisen ordnes innflytelsesatferd etter to dimensjoner. Den ene dimensjonen kalles for påvirkningstype og -nivå. Den andre dimensjonen kalles for
16. Når påvirkningssubjekt er gruppe og påvirkningsobjekt er individ, resulterer innflytelsesatferd gjerne i
17. Ifølge innflytelsesmodellen dreier påvirkning seg om
18. Ifølge innflytelsesmodellen dreier innflytelse seg om
19. Ifølge innflytelsesmodellen dreier påvirkning seg om
20. I Asch sitt konformitetseksperiment skal deltakerne vurdere noen linjer som varierer tydelig i størrelse. Påtrykk fra gruppen fører til at noen av deltakerne gir feil vurderinger, og for eksempel hevder at to linjer med klart forskjellig størrelse er like store. I disse eksperimentene finner en at rundt _________ prosent av deltakerne gir etter for gruppepresset.
21. I Asch sitt konformitetseksperiment skal deltakerne vurdere noen linjer som varierer tydelig i størrelse. Påtrykk fra gruppen fører til at noen av deltakerne gir feil vurderinger, og for eksempel hevder at to linjer med klart forskjellig størrelse er like store. I disse eksperimentene finner en at rundt _________ prosent av deltakerne klarer å stå imot gruppepresset.
22. En viktig faktor som bestemmer om gruppepresset virker spesielt sterkt, er at gruppen
23. Når det gjelder størrelse på gruppe i forbindelse med effekt av gruppepress, viser sosialpsykologisk forskning at
24. Milgrams studier av autoritet og lydighet var først og fremst foranlediget av
25. I Milgrams eksperimenter ble det administrert elektriske sjokk når «eleven»
26. I Milgrams eksperimenter viste det seg at _______ prosent av dem som ble satt til å administrere elektrisk sjokk, fulgte opp helt til yttergrensen, som var angitt til 450 volt.
27. Hvem var den egentlige forsøkspersonen i Milgrams eksperimenter om autoritet og lydighet?
28. I Milgrams eksperimenter viste det seg at når «strømstyrken» ble svært høy, ca. 300 volt,
29. Når forsøksleder i Milgram eksperimentet gir sine instruksjoner over telefon
30. Nyere undersøkelser av Haslam mfl. viser at adlydingseffekten i Milgrams studier skyldes
31. Når forsøksleder i Milgrams studier direkte befaling om at «Du har ikke noe valg, du må fortsette»
32. Hovedkonklusjonen fra forskning omkring sosial innflytelse er at sosial innflytelse i all hovedsak er
33. _____________ refererer til en dyptgripende, og ofte ubevisst, følelse av forpliktelse til å gi noe tilbake når man får noe.
34. Følelse av gjengjeldesforpliktelse oppstår
35. En liten personlig hilsen til personen som mottar et brev med ønske om donasjoner til en god sak,
36. Prinsippet om _____________ i innflytelsespsykologi dreier seg om konsekvens i ord og handling.
37. Hvis du har forpliktet deg til å holde en frist for leveranse av en sluttrapport om et prosjekt, øker sannsynligheten for at du holder fristen. Dette fenomenet betegnes i sosial innflytelsesteori som
38. Vi sier ofte at «har du sagt A, må du si B». Dette ordtaket kan betraktes som et eksempel på
39. En måte å oppnå innflytelse på er å påpeke felles interesser, felles bakgrunn osv. Denne strategien kalles i sosial innflytelsesteori for
40. En leder kan vinne innflytelse ved å legge stort press på en minoritet som er imot en avgjørelse, ved å hamre inn poenget om at flertallet er mot dem. Denne måten å skaffe seg innflytelse på kalles i sosial innflytelsesteori for
41. I Alf Prøysens fabel om den skinndaude mann våkner personen i kisten plutselig til live, men blir bedt om å legge seg ned i kisten igjen fordi «doktor´n hæin skjønne det bære enn du». Dette kan betraktes som et ekstremt eksempel på den sosial innflytelsesfaktoren som kalles for
42. Når vi vrir på ordtaket og sier at «høyt henger de, og søte er de», kan dette ses som et eksempel på den mekanismen som i sosial innflytelsesteori kalles for
43. Makt kan forstås mer presist som
44. I begrepet organisasjonspolitikk inngår følgende element:
45. Ifølge Pfeffer er politikk mobiliserte krefter. I dette bildet er makt krefter i
46. Forskning viser at organisasjonstype er en viktig faktor når det gjelder omfanget av organisasjonspolitikk. En annen vesentlig faktor er
47. Følgende type makt er ifølge French og Raven mest utpreget knyttet til personen:
48. Følgende type makt er ifølge French og Raven mest utpreget knyttet til stillingen
49. 50 ___________ betyr makt knyttet til ens evne til å virke overbevisende.
50. Når en plagsom motstander trekkes «inn i varmen», er dette et eksempel på en maktstrategi som kalles for
51. Hva kalles det når ulike parter går sammen i en allianse for en felles sak?
52. __________ betyr å nøytralisere opposisjonen gjennom inklusjon.
53. Når kooptering brukes som maktstrategi, er det et eksempel på en
54. Når personen adlyder for å unngå straff, snakker vi om
55. Når en person oppnår makt på grunn av sin gode utdanning, kalles dette for
56. ___________ er bruk av organisatoriske metoder for å oppnå makt.
57. Når man appellerer til verdier, forhåpninger eller behovstilfredsstillelse blant medarbeidere for å vinne innflytelse, kan dette BEST ses som et eksempel på den typen innflytelsesstrategi som kalles for
58. Det å forsøke å vinne innflytelse gjennom å vise til at man har myndighet til å be om det man vil ha, kalles for
59. En person som øver innflytelse gjennom andre med henvisning til at andre er med eller enig, bruker taktikken som kalles for
60. Forskning innenfor innflytelsespsykologi har vist at i daglige rutineoppgaver det
61. Bruk av trusler som systematisk strategi for å vinne innflytelse kalles for
62. Forskning viser at den formen for innflytelsesstrategi som gir mest stabile resultater, best oppnås gjennom
63. Forskning viser at den formen for innflytelsesstrategi som gir minst stabile resultater, ofte er et resultat av
64. Det finnes lite forskning om konsekvenser av organisasjonspolitikk. Men i en undersøkelse av E. Vigodia og A. Cohen viste det seg at større bruk av organisasjonspolitikk på et tidligere tidspunkt